EVE Online różni się od innych gier MMO, MMORPG, wolnością i wielkością świata. Akcja gry odbywa się na tylko jednym serwerze, co oznacza, że wszyscy gracze grają w tej samej galaktyce. Galaktyka ta podzielona jest na około 5000 systemów słonecznych. Dzięki temu gra EVE Online bije wszelkie rekordy liczebności osób grających w tym samym czasie na jednym serwerze.
Aktualny rekord wynosi 53,850 zalogowanych osób(źródło:www.eve-offline.net).
Kolejną różnicą w stosunku do innych gier MMO jest to, że nie ma w EVE typowego awansu kierowanej postaci o kolejny poziom. Kierowana postać rozwija się poprzez wpajanie (trenowanie) kolejnych umiejętności, które po pewnych czasie się aktywują. Gracz nie zdobywa doświadczenia poprzez zabijanie kolejnych wrogów, a poprzez mijający czas.
Trenowanie postaci dzieje się również kiedy gracz nie jest zalogowany.
Ważnym aspektem gry są korporacje ( tzw. Corps ). Są to kontrolowane przez graczy lub komputer (w marginalnej ilości) firmy, odpowiedniki gildii, klanów w grach fantasy. Wolni od wszelkich reguł gracze stworzyli swój odpowiednik systemu politycznego, z wielkimi porozumieniami i związkami, podziałami, granicami, wojnami. Największe korporacje graczy zajmują najczęściej regiony z dużymi zasobami naturalnymi, w strefach niekontrolowanych przez komputer.
Rynek (czyli miejsce sprzedaży przedmiotów) jest zależny i kontrolowany przez graczy.
Offline